Δευτέρα, 19 Σεπτεμβρίου 2016

Η γεωπολιτική διπλωματία του εξτρεμισμού. Al Zawahiri: Ο διάδοχος του Bin Laden και τα σχέδια του για την επόμενη μέρα!


19-9-16



Γράφει ο Γιώργος Αϊβαλιώτης
Αναλυτής γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής ασφάλειας


Μετά την εξουδετέρωση του Bin Landen πολλοί πίστεψαν πως η τρομοκρατική οργάνωση της Al Qaeda θα αποσυντίθετο εις τα εξ ων συνετέθη. Το κενό εκτιμάτο ότι θα ήταν δυσαναπλήρωτο, ενώ τίποτα δεν προμήνυε πως ο διάδοχος και Νο2 στην ιεραρχία της οργάνωσης, Al Zawahiri θα μπορούσε να διατηρήσει αυτή στο προσκήνιο.


Η αλήθεια εκ των υστέρων αποδεικνύεται ότι είναι πολύ πιο σκληρή και απογοητευτική. Ο Al Zawahiri όχι μόνο αντικατέστησε επάξια των Bin Laden αλλά αποδείχτηκε ανώτερος αυτού. Διότι ο Αιγύπτιος εξτρεμιστής έμαθε από τα λάθη του προκατόχου του και δεν τα επανέλαβε. Εν αντιθέσει με τον σαουδάραβα Bin Laden και τον ιρακινό Al Bagdhadi, ο Al Zawahiri δεν ανήκει στην εξτρεμιστική κουλτούρα της Μέσης Ανατολής.

Τούτο σημαίνει ότι δεν διακατέχεται από πάθη, ιδεοληψίες και προκαταλήψεις που προέρχονται από τις εθνικές καταβολές των ανθρώπων που προέρχονται από την Αραβική Χερσόνησο, ήτοι πρόκειται για έναν εξτρεμιστή πιο «παγκόσμιο». Ο Bin Laden όταν ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο Ιράκ, μετά την είσοδο των αμερικανικών στρατευμάτων στο Αφγανιστάν, είχε την αρχική αποδοχή του τοπικού πληθυσμού, ο οποίος αντιμετώπιζε την Al Qaeda ως απελευθερώτρια δύναμη. Ωστόσο ο κλασικός σαλαφισμός της Σαουδικής Αραβίας δεν επέτρεψε στον πρώην αρχηγό της εξτρεμιστικής οργάνωσης να διαθέτει διευρυμένους ορίζοντες, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσει το τοπικό ιρακινό στοιχείο μέσα από τις θρησκευτικές και εθνικές προκαταλήψεις του, γεγονός που σύντομα εξανέμισε τις όποιες θετικές αντιδράσεις από τους ιρακινούς.

Κάτι παρόμοιο συνέβη με τον Al Baghdadi και τη σκληρή στάση που εμφάνισε σε περιοχές που ήλεγχε (και ελέγχει) το «Ισλαμικό Κράτος». Απεναντίας η Al Qaeeda, εκμεταλλευόμενη τα γκρίζα σημεία που έχει αφήσει η Ουάσιγκτον, έχει αναγεννηθεί και αναδεικνύεται σε μία ευρέως αποδεκτή εμπροσθοφυλακή, η οποία εκμεταλλεύεται την πολυμορφία των πληθυσμών σε χώρες που έχει καταρρεύσει ο κρατικός μηχανισμός. Ο Al Zawahiri, προερχόμενος από την αιγυπτιακή κουλτούρα θεώρησης του ισλαμικού κόσμου, έχει φροντίσει για την προώθηση ενός πιο «φιλάνθρωπου» και αποδεκτού προφίλ, έχοντας ακόμα και εκδώσει οδηγίες ώστε να αποφευχθεί η κατά το δυνατόν πρόκληση αντίδρασης της τοπικής κοινωνίας.

Στο πλαίσιο αυτό ο Al Zawahiri, έχει ακολουθήσει μία πιο «πονηρή» διπλωματική γραμμή. Σε αντίθεση με τον Al Baghdadi και τη σπουδή που επέδειξε, ώστε να αποκτήσει το ισλαμικό εξτρεμιστικό στοιχείο δικό του κράτος, ο Al Zawahiri επέμεινε στην διατήρηση της οργάνωσης στην αφάνεια, ως ένα σύγχρονο «φάντασμα» στην «όπερα» των πολεμικών επιχειρήσεων. Τούτο αποτέλεσε και το βασικό σημείο διαφωνίας των δύο αντρών. Διότι ο Αιγύπτιος εξτρεμιστής, μαθημένος από τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, με την οποία διατηρεί στενούς δεσμούς, αντιλήφθηκε από νωρίς, ότι η ύπαρξη ενός κράτους με σαφείς δυνάμεις και εκτάσεις, αποτελεί τροχοπέδη και θα φέρει μοιραία την παγκόσμια στοχοποίηση και φθορά του. Αντιθέτως μέσα από μία σειρά διπλωματικών κινήσεων, που θα μπορούσαν να παραλληλιστούν με το ελληνικό, πρόσφατα, γνωστό πολιτικό γνωμικό δημιουργική ασάφεια, ο Al Zawahiri έχει θέσει σημαντικά προβλήματα στη Δύση, ως προς την οριοθέτηση του εξτρεμισμού. Η Al Qaeda δραστηριοποιείται συνεχώς σε εδάφη που ο κρατικός μηχανισμός παραπέει και αλλάζει το όνομά της σαν επιχείρηση που πτωχεύει και επαναδραστηριοποιείται υπό νέα διεύθυνση. Επί παραδείγματι ονομάστηκε Al Nusra Front στη Συρία, εκμεταλλεύτηκε την «μετριοπαθή» αντιπολίτευση και όταν οι ΗΠΑ εξαναγκάστηκαν να τη χαρακτηρίσουν τρομοκρατική οργάνωση, άλλαξε ξανά το όνομά της σε Jabhat Fateh Al Sham.

Είναι πλέον σαφές πως ο Al Zawahiri δεν επιθυμεί να ιδρύσει ένα κράτος. Επιθυμεί να ελέγξει ένα ήδη υπάρχων μέσα από τις γκρίζες ζώνες που αφήνει η πτώση του κρατικού μηχανισμού και οι «δημοκρατικές» διαδικασίες. Συνέβη στη Λιβύη με την πτώση του Qaddafi, όταν η Μουσουλμανική Αδελφότητα ήταν ο κύριος ανταγωνιστής σε επιχειρησιακό επίπεδο του καθεστώτος. Συμβαίνει πλέον και στην Ιορδανία, όπου η Μουσουλμανική Αδελφότητα μποϊκόταρε τις τελευταίες δύο εκλογικές διαδικασίες.

Πλέον η Μουσουλμανική Αδελφότητα διεξάγει δραστήρια εκστρατεία ενόψει των βουλευτικών εκλογών στις 20-09-2016, όπου φιλοδοξεί να επανέλθει στην πολιτική σκηνή. Το κόμμα Islamic Action Front διαθέτει 120 υποψηφίους, από τον πολιτικό και συνδικαλιστικό χώρο καθώς και αρχηγούς φυλών. Οι τοπικές αρχές έχουν κλείσει αρκετά από τα γραφεία της στη χώρα και επιχειρούν την καταστολή του πολιτικού φορέα της.

Η εκτίμηση που επικρατεί στην Ιορδανία είναι ότι παρά τις επιχειρήσεις καταστολής η Μουσουλμανική Αδελφότητα θα πετύχει να καταλάβει περίπου τις 20 από τις 130 έδρες, γεγονός που θα την καταστήσει πρώτη αντιπολιτευτική δύναμη στο ιορδανικό κοινοβούλιο. Τούτο εγείρει υποψίες ότι το καθεστώς δε θα επιτρέψει τη διεξαγωγή ελεύθερων εκλογών, όπως το 1989, λόγω της εύθραυστης περιόδου την οποία διέρχεται η χώρα.



Έστω και αν τελικά καταφέρει η Ιοδρανία να ξεπεράσει το σκόπελο του εξτρεμισμού η επιμονή και εμμονή του Al Zawahiri να ελέγξει μία μουσουλμανική χώρα δύναται να τελεσφορήσει κάποια στιγμή. Τότε η καταπολέμησή του θα είναι ακόμα πιο δύσκολη, αφού η οποιαδήποτε επέμβαση θα επηρεάσει και το πιο μετριοπαθές στοιχείο του τοπικού πληθυσμού, γεγονός που θα συντελέσει στην έτι μεγαλύτερη στρατολόγηση οπαδών προς τον εξτρεμισμό.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2016.

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας.

geopolitics