Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016

Κριστόφ Ντε Μαργκερί: το αφεντικό της Total και δεινός υποστηρικτής της Ρωσίας. Δυο χρόνια από τον περίεργο θάνατό του. Τραγική ειρωνία ή δολιοφθορά;






22-10-16


Κριστόφ Ντε Μαργκερί: ένας δεινός υποστηριχτής της Ρωσίας έχασε τη ζωή του σε ρωσικό έδαφος.
Τραγική ειρωνεία ή δολιοφθορά;


Γράφει η Γιώτα Χουλιάρα



Βράδυ Δευτέρας 20 Οκτωβρίου του 2014, δυο περίπου λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα, στο παγωμένο Βνούκοβο της Μόσχας ένα μικρό ιδιωτικό αεροπλάνο «Falcon-50» ετοιμάζεται για απογείωση. Στο τζετ με προορισμό το Παρίσι επιβιβάζονται τέσσερα άτομα, ανάμεσα τους ένας ευτραφής και ιδιαίτερα πρόσχαρος Γάλλος με παχύ μουστάκι. 


Λίγα μέτρα πιο κάτω και ενώ το τζετ προσπαθεί να απογειωθεί, χτυπάει σε εκχιονιστικό μηχάνημα και τυλίγεται στις φλόγες. Οι τέσσερις επιβαίνοντες είναι νεκροί και η παγωμένη ατμόσφαιρα που καλύπτει το Βνούκοβο δεν οφείλεται μόνο στις χαμηλές θερμοκρασίες της συγκεκριμένης βραδιάς. Ο Γάλλος με το πλατύ μουστάκι και το ακόμη πιο πλατύ χαμόγελο δεν είναι άλλος από τον Κριστόφ ντε Μαργκερί, επικεφαλής της γαλλικής πετρελαϊκής εταιρίας Total, ο οποίος επέστρεφε από μια συνεδρίαση του Συμβουλευτικού Συμβουλίου για τις ξένες επενδύσεις στη Ρωσική Ομοσπονδία. Εκεί είχε συνάντηση με τον Ρώσο Πρόεδρο Ντμίτρι Μεντβέντεφ, καθώς και με άλλους Ρώσους κυβερνητικούς παράγοντες. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, μάλιστα, είχε εκφωνήσει ομιλία όπου τάχθηκε εναντίον των κυρώσεων που είχε επιβάλλει η Δύση στη Ρωσία λόγω της Ουκρανικής κρίσης δηλώνοντας χαρακτηριστικά:


«Είμαι αντίθετος με τις κυρώσεις επειδή πιστεύω πως είναι άδικες και κατά συνέπεια αναποτελεσματικές. Αντίθετα, πιστεύω ότι απαιτούνται πολιτικές αποφάσεις. Αν στο τέλος καταφεύγουμε μόνο σε κυρώσεις, αυτό σημαίνει την αποτυχία της διπλωματίας. »






Ο ξαφνικός θάνατος του προέδρου της γαλλικής πετρελαϊκής εταιρίας πέφτει ως κεραυνός εν αιθρία, με τα σενάρια περί συνωμοσίας να πληθαίνουν στον παγκόσμιο τύπο.Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, αρχικά, ανακοινώνουν πως η συντριβή του ιδιωτικού αεροσκάφους στο οποίο επέβαιναν ο Κριστόφ ντε Μαργκερί και τρία μέλη του πληρώματος, προκλήθηκε εξαιτίας της ομίχλης που επικρατούσε την ώρα που προσπαθούσε να απογειωθεί. Άλλοι μιλούν για τις κακές καιρικές συνθήκες.Νωρίτερα εκείνη την ημέρα είχε χιονίσει, ωστόσο δεν έγινε σαφές εάν υπήρχε πολύ χιόνι κατά τη διάρκεια του δυστυχήματος.


Στη συνεχεία, οι αρχές του ρωσικού αεροδρομίου Βνούκοβο (ένα από τα τρία διεθνή αεροδρόμια της Μόσχας, νοτιοδυτικά της ρωσικής πρωτεύουσας, που διαθέτει τερματικό σταθμό για επιχειρηματικές πτήσεις) απ΄όπου απογειώθηκε το ιδιωτικό αεροσκάφος «Falcon- 50», ανέφεραν ότι, τη στιγμή της απογείωσής του, η ορατότητα ήταν στα 350 μέτρα.

Η ρωσική επιτροπή διευκρίνισε ότι, ορισμένα μέλη της διεύθυνσης του αεροδρομίου, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να επιχειρήσουν να εμποδίσουν την έρευνα «θα απαλλαγούν προσωρινά από τα καθήκοντά τους. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του Βνούκοβο θα εξετασθούν και για κατανάλωση αλκοόλ και ψυχοτρόπων ουσιών», έγραφε χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.


Λίγες ώρες αργότερα. από τη ρωσική πλευρά ανακοινώνεται ότι η ευθύνη βαραίνει τον οδηγό του εκχιονιστικού μηχανήματος με το οποίο συγκρούστηκε το ιδιωτικό αεροσκάφος ενώ κινούνταν στο διάδρομο κατά την απογείωσή του. Ο οδηγός του εκχιονιστικού οχήματος Βλαντίμιρ Μαρτινένκο, ο οποίος ήταν σε κατάσταση μέθης τη στιγμή του δυστυχήματος σύμφωνα με τους ερευνητές, κάτι που διαψεύδει ο δικηγόρος του Αλεξάντρ Καραμπάνοφ, τέθηκε υπό κράτηση. Στη συνέχεια δήλωσε ότι «έχασε τον προσανατολισμό του». «Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι έμπαινα στην πίστα απογείωσης», είπε κατά τη διάρκεια της ανάκρισης.

Ο δικηγόρος του δήλωσε ότι ο πελάτης του δεν εργαζόταν μόνος αλλά σε «φάλαγγα εκχιονιστικών οχημάτων».Όπως αποκαλύφθηκε στην ανάκριση, χρειάστηκε να βγει από το όχημά του για να εξακριβώσει αν είχε προσκρούσει σε εμπόδιο με αποτέλεσμα να καθυστερήσει «30 με 40 δευτερολέπτα» τα οποία αρκούσαν «για να χάσω από τα μάτια την φάλαγγα» όπως είπε ο Μαρτινένκο.«Η φάλαγγα των εκχιονιστικών οχημάτων απομακρύνθηκε από την πίστα, αλλά ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας δεν πρόσεξε ότι ένα όχημα παρέμενε εκεί», είπε ο δικηγόρος. Το αεροσκάφος στη συνέχεια προσέκρουσε στο εκχιονιστικό πριν συντριβεί. Ο δικηγόρος του,μάλιστα, αποκάλυψε πως ο Μαρτινένκο πάσχει από χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια και δεν ήταν μεθυσμένος. «Δεν πίνει ποτέ, αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί από την οικογένειά του, όπως και από τους γιατρούς». «Τη στιγμή του δυστυχήματος ήταν εντελώς νηφάλιος. Θεωρεί τον εαυτό του αθώο, καθώς ακολούθησε όλες τις οδηγίες που του δόθηκαν», πρόσθεσε.

Η υπόθεση έφτασε μέχρι τον Ρώσο πρόεδρο, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες ζήτησε να βρεθούν πάση θυσία οι ένοχοι χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο δολιοφθοράς, καθώς ο Μαργκερί υπήρξε από τους φανατικούς φίλους της Ρωσίας και του Πούτιν, ενώ είχε αναλάβει προσωπικά να πείσει το Γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ να μη συναινέσει στις κυρώσεις κατά της Μόσχα που είχε επιβάλει η Δύση εξαιτίας της ουκρανικής κρίσης.






Οι Ρώσοι ερευνητές μαζί με τους Γάλλους συναδέλφους τους (τρεις εμπειρογνώμονες του γαλλικού γραφείου Έρευνας και Ανάλυσης για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας έφτασαν στη Μόσχα την επόμενη μέρα ) ξεκίνησαν την έρευνα των «μαύρων κουτιών» της μοιραίας πτήσης με τη ρωσική ερευνητική επιτροπή να ανακοινώνει ότι αποδίδει το δυστύχημα σε εγκληματική αμέλεια, γεγονός που προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση καθώς το Βνούκοβο της Μόσχας είναι ένα από τα πολυσύχναστα αεροδρόμια της χώρας και με έμπειρο προσωπικό, ενώ συχνά το χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του και ο Βλάντιμιρ Πούτιν. Μεταξύ των ενδεχόμενων σεναρίων που εξέτασαν οι ερευνητές περιλαμβάνονται οι εξής εκδοχές " λάθος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας", "κακές μετεωρολογικές συνθήκες" και "σφάλμα στη διακυβέρνηση του αεροπλάνου".

Στο πλαίσιο της έρευνας, τέσσερις ακόμη εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο τέθηκαν υπό κράτηση από τις ρωσικές αρχές, ενώ τις παραιτήσεις τους υπέβαλαν και έγιναν δεκτές ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Αντρέι Ντιακόφ και ο αναπληρωτής του Σεργκέι Σολντσόφ. «Τα πρόσωπα αυτά δεν τήρησαν τους κανονισμούς ασφάλειας των πτήσεων και της εργασίας εδάφους, με συνέπεια να σημειωθεί η τραγωδία. Κρατούνται ως ύποπτοι» ανέφερε η ερευνητική επιτροπή στη σχετική ανακοίνωση για τις κρατήσεις.

Με τις θεωρίες συνομωσίας να πληθαίνουν για τον περιέργο θάνατο και τα γαλλικά ΜΜΕ να μιλούν για τραγική ειρωνεία καθώς ένας δεινός υποστηριχτής της Ρωσίας έχασε τη ζωή του σε ρωσικό έδαφος, μια ακόμη πληροφορία ήρθε να προστεθεί στο θολό τοπίο. Πηγή του αεροδρομίου Βνούκοβο που ζήτησε να μην κατονομαστεί, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο, ότι ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που έλεγχε την απογείωση του αεροσκάφους του προέδρου του γαλλικού ομίλου την ώρα του δυστυχήματος, ήταν μια νεαρή δόκιμη η οποία είχε προσληφθεί τον Αύγουστο.

Ωστόσο, το αξιοπερίεργο είναι ότι ενεργούσε υπό την εποπτεία ενός γνωστού και έμπειρου ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, του Αλεξάντρ Κρουγκλόφ, κυρίως για τον ρόλο του στην αποτροπή της συντριβής ενός αεροσκάφους το 2007 στο Βνούκοβο.

Λίγες ημέρες αργότερα μέσω επιστολής ο οδηγός του εκχιονιστικού ζήτησε συγνώμη από την οικογένεια του Μαργκερί. «Είμαι συντετριμμένος. Δεν ξέρω πώς να εκφράσω το βαθμό της οδύνης που νιώθω εξαιτίας αυτής της τραγωδίας» υποστήριξε από το κελί ο Βλαντίμιρ Μαρτινένκο,προφυλακισμένος από τον Οκτώβριο, σε αυτήν την επιστολή που δημοσιεύτηκε στον προσωπικό λογαριασμό του δικηγόρου του Αλεξάντρ Καραμπάνοφ στον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης Facebook. «Συγχωρήστε με, εάν μπορείτε» εκλιπαρεί.

Ο θάνατος του Κριστόφ Ντε Μαργκερί, το «Μεγάλο Μουστάκι» (όπως τον αποκαλούσαν χαϊδευτικά οι συνάδελφοί του για το παχύ σαν το χιόνι μουστάκι του) συνέχισε να απασχολεί τα διεθνή ΜΜΕ αλλά και τη γαλλική εταρεία Total. O γαλλικός πετρελαϊκός κολοσσός προκειμένου να καλύψει το κενό του «καπετάνιου» του προχώρησε στην ανακοίνωση των διαδόχων του. Πρόεδρος ανέλαβε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας (1995-2010), Tιερί Ντεμαρέ, ενώ, τη γενική διεύθυνση ανέλαβε ο Πατρίκ Πουαγιανέ, νυν διευθυντής του τομέα διύλισης στην Total. Ο Ντεμαρέ έχει τη φήμη του λιτού και ιδιαίτερα αυστηρού, ενώ το παρατσούκλι του είναι "Le Petit Prince" (Ο Μικρός Πρίγκιπας) ενώ ο Πουαγιανέ θεωρείται ιδιαίτερα ενεργητικός και δραστήριος αλλά και αυστηρός στις αποφάσεις του. Σύμφωνα με αναλυτές, η νέα ηγεσία αναμένεται να αλλάξει το προφίλ της εταιρείας και να προβεί σε περαιτέρω περικοπές κάτω από την πίεση της πτώσης της τιμής του πετρελαίου.

Την ίδια ώρα ο πολιτικός και επιχειρηματικός κόσμος δήλωνε συγκλονισμένος. Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, Μανουέλ Βαλς αλλά και ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ εξήραν, μεταξύ άλλων, το ήθος και τις επιχειρηματικές ικανότητες του Κριστόφ ντε Μαργκερί. Ο πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ εξήρε τον «ανεξάρτητο χαρακτήρα» και την «ξεχωριστή προσωπικότητα» του προέδρου του ομίλου που «προάσπιζε με ταλέντο την υπεροχή και την επιτυχία της γαλλικής τεχνολογίας στο εξωτερικό». Ο πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς δήλωσε ότι η Γαλλία έχασε «έναν σπάνιο ηγέτη επιχείρησης και μεγάλο καπετάνιο της βιομηχανίας, έναν πατριώτη»,ενώ ο υπουργός Οικονομίας Εμανουέλ Μακρόν εξέφρασε τη θλίψη του για την «απώλεια ενός φίλου». Η υπουργός Οικολογίας Σεγκολέν Ρουαγιάλ δήλωσε για τον Μαργκερί πως «μπορούσες να μιλήσεις χωρίς ταμπού (μαζί του) για το ενεργειακό μέλλον της χώρας και του πλανήτη».

«Ήταν κάποιος που ήταν πράγματι ταυτόχρονα προσηνής, φιλικός, με έντονη την αίσθηση ενός εγκάρδιου χιούμορ. Όταν είχε κάτι να πει δεν μασούσε τα λόγια του», σχολίασε ο Ζεράρ Μεστραλέ, πρόεδρος της GDF Suez.«O θάνατός του ήταν μεγάλη απώλεια για την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου», δήλωσε ο Γκόρντον Κουάν, επικεφαλής έρευνας στον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή Ασίας -Ειρηνικού στην οικονομική εταιρεία «Nomura».

Μεγάλη απώλεια για τη ρωσική οικονομία αλλά και για την εικόνα της Ρωσίας θεωρήθηκε ο θάνατος του Μαργκερί. Μιλώντας στην κρατική Δούμα, ο αναπληρωτής επικεφαλής του κόμματος «Ενωμένη Ρωσία», Φραντς Κλιντσέβιτς, δήλωσε πως «φυσικά, οι συνέπειες του ατυχήματος για τη Ρωσία είναι κολοσσιαίες, πολιτικές και οικονομικές», και παράλληλα εξέφρασε την ελπίδα πως το γεγονός δεν θα επηρεάσει τα σχέδια συνεργασίας της Total με τη Ρωσία

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν χαιρέτισε την προσήλωση στην ανάπτυξη των γαλλο-ρωσικών σχέσεων του προέδρου της Total Κριστόφ ντε Μαργκερί. «Ο πρόεδρος Πούτιν εκτιμούσε στον υψηλότερο βαθμό τα προτερήματα του επιχειρηματία ντε Μαρζερί, τη συνεχή προσήλωσή του όχι μόνο στις γαλλο-ρωσικές σχέσεις, αλλά σε όλες τις μορφές συνεργασίας», δήλωσε στα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων ο εκπρόσωπος του προέδρου της Ρωσίας Ντμίτρι Πεσκόφ.



Το προφίλ του φιλορώσου επιχειρηματία

Παντρεμένος και πατέρας τριών παιδιών, ο Κριστόφ ντε Μαργκερί είχε περάσει απ΄όλα τα κλιμάκια της ιεραρχίας στον πετρελαικό όμιλο Total. Εισήλθε στην διεύθυνση οικονομικών της εταιρείας το 1974. Του άρεσε να δηλώνει ότι προτίμησε την Total « αποκλειστικά για τον λόγο ότι ήταν η πλησιέστερη επιχείρηση στο σπίτι του. »

Ο Κριστόφ ντε Μαργκερί ήταν γιος διπλωματών και κορυφαίων επιχειρηματιών της Γαλλίας. αλλά και εγγονός του Πιερ Tέτινγκερ, ιδρυτή της δυναστείας «Taittinger» που παράγει τη διάσημη σαμπάνια και άλλα πολυτελή προϊόντα.

Απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Εμπορικών Επιστημών στο Παρίσι, ο ντε Μαργκερί έγινε διευθύνων σύμβουλος της Total Group το 2007 και από το 2010 ανέλαβε επιπλέον τον ρόλο του προέδρου, αφότου προηγουμένως ηγήθηκε με επιτυχία του τμήματος ερευνών και παραγωγής.

Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes(2012) το ετήσιο εισόδημα του ήταν € 3.000.000.

Αντισυμβατικός, προικισμένος με χιούμορ, λάτρης του σκι και της βότκας, δεν σταματούσε να προασπίζεται την εικόνα της πετρελαϊκής εταιρίας, ακόμη κι όταν αμφισβητήθηκε λόγω της παρουσίας της στη Μιανμάρ ή της πετρελαιοκηλίδας που είχε προκαλέσει το ναυάγιο στα ανοικτά της Βρετάνης το 1999 του πετρελαιοφόρου Erika που είχε ναυλώσει η Total. Ήταν μεταξύ των δεκάδων Γάλλων που προσκλήθηκαν στην 56η σύνοδο της Λέσχης Μπίλντερμπεργκ η οποία διεξήχθη το διάστημα μεταξύ 5 και 8 Ιουνίου 2008 στο Γουέστφιλντς Μάριοτ στο Σαντιγί της Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Ενώ το 2011 είχε εκπλήξει τη γαλλική κοινή γνώμη όταν ενώθηκε με ακόμη 15 Γάλλους διευθυντές επιχειρήσεων για να ζητήσουν αύξηση στην φορολόγησή τους. Επίσης, υπήρξε υπέρμαχος της χρήσης της μεθόδου της υδραυλικής ρωγμάτωσης (μια αμφιλεγόμενη μέθοδος) για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων αερίου σχιστόλιθου στα νότια της Γαλλίας.

Αμφιλεγόμενος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από αρκετούς και ο ίδιος καθώς το 2006, συνελήφθη με την υποψία για δωροδοκία Ιρακινών αξιωματούχων. Σύμφωνα με τη γαλλική αστυνομία, η εταιρεία Total προσπάθησε να συνεργαστεί με τις ιρακινές αρχές, παρακάμπτοντας το διεθνές εμπάργκο. Το 2007 συνελήφθη ξανά. Κατηγορήθηκε για «δωροδοκία ξένων αξιωματούχων» και «κατάχρηση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας. »

Υπήρξε δεινός υπερασπιστής της Ρωσίας και της ενεργειακής πολιτικής της εν μέσω της διαμάχης με την Ουκρανία, ενώ είχε δηλώσει στο Reuters τον Ιούλιο του 2014 ότι η Ευρώπη θα πρέπει να σταματήσει να σκέφτεται τη διακοπή της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο και να εστιάσει στους τρόπους που αυτή η μεταφορά θα γινόταν ασφαλέστερη. Είχε τονίσει ακόμη ότι οι εντάσεις μεταξύ Δύσης και Ρωσίας έφερναν τη Μόσχα πιο κοντά στην Κίνα, όπως φάνηκε και από τη συμφωνία των 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων το Μάιο για τον εφοδιασμό του Πεκίνου με αέριο. «Θα φτιάξουμε ένα νέο τείχος του Βερολίνου; Η Ρωσία είναι σύμμαχος και δεν πρέπει να χάσουμε χρόνο προστατεύοντας τον εαυτό μας από έναν γείτονα... Αυτό που επιδιώκουμε είναι να μην είμαστε υπερβολικά εξαρτημένοι από οποιαδήποτε χώρα, όποια κι αν είναι. Όχι από τη Ρωσία, η οποία μας έχει σώσει πολλάκις», είχε πει χαρακτηριστικά.

Όπως επεσήμανε η γαλλική εφημερίδα «Le Parisien», o κολοσσός Total υπήρξε ένας από τους κορυφαίους επενδυτές στη Ρωσία, αλλά το μέλλον της συνεργασίας τους μετατράπηκε σε νεφελώδες τοπίο μετά την τραγωδία με το μαλαισιανό Boeing πάνω από την ανατολική Ουκρανία, κάτι που επιδείνωσε τις σχέσεις της Μόσχας με τη Δύση. Παρόλ΄αυτά η Total ανακοίνωσε ότι οι κυρώσεις που εξαπολύθηκαν από την πλευρά της Ευρώπης δεν θα σταματούσαν την πρόοδο του σχεδίου «Yamal», μία επένδυση υψηλού ρίσκου 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αξιοποίηση αποθεμάτων φυσικού αερίου στη βορειοδυτική Σιβηρία με στόχο να διπλασιάσει το μερίδιο της Ρωσίας στην αναπτυσσόμενη αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου.. Θα ήταν το πρώτο πρόγραμμα εξόρυξης σχιστολιθικού πετρελαίου στην ιστορία της Total. Ο ντε Μαργκερί, μάλιστα, ένα μήνα πριν το θάνατό του είχε πει ότι η Ευρώπη δεν θα μπορεί να ζήσει χωρίς το ρωσικό αέριο προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει και λόγος να το κάνει.



Το προφίλ της Total


Η Total είναι μια γαλλική πολυεθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου και μία από τις έξι μεγαλύτερες εταιρείες πετρελαίου στον κόσμο. Η έδρα της βρίσκεται στη περιοχή La Défense, δυτικά του κέντρου του Παρισιού.

Ιδρύθηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ο τότε πρωθυπουργός της Γαλλίας Raymond Poincaré απέρριψε την ιδέα της δημιουργίας μιας εταιρικής σχέσης με την Royal Dutch Shell υπέρ της δημιουργίας μιας εξ ολοκλήρου γαλλικής εταιρείας πετρελαίου. Στην εντολή του Poincaré, ο συνταγματάρχης Ernest Mercier, με την υποστήριξη ενενήντα τραπεζών και εταιρειών προχώρησαν στην ίδρυση της "Γαλλικής Εταιρείας Πετρελαίου" η οποία το 1991 άλλαξε το όνομά της σε Total, όταν μετατράπηκε σε δημόσια εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Μετά την εξαγορά της Petrofina του Βελγίου το 1999, έγινε γνωστή ως Total Fina. Στη συνέχεια απέκτησε και την Elf Aquitaine.Το όνομά της μετά τη συγχώνευση ήταν Total Fina Elf ενώ μετονομάστηκε ξανά σε Total το Μάιο του 2003.



Οι δουλειές της εταιρείας στη Ρωσία

Η γαλλική εταιρεία Total δραστηριοποιείται στη Ρωσία πάνω από 20 χρόνια. Το 2013 ο όγκος παραγωγής (πετρελαίου και φυσικού αερίου) της εταιρίας έφτασε τα 207.000 βαρέλια την ημέρα.

Τα πέντε μεγάλα προγράμματα στα οποία συμμετείχε:

-Εκμετάλλευση του κοιτάσματος πετρελαίου και φυσικού αερίου Χαριάγκα (περιφέρεια Νένετσκι).

-Έρευνες για την εκμετάλλευση κοιτάσματος συμπυκνωμένου αερίου Στόκμαν (Θάλασσα του Μπάρεντς).

-Έρευνες και εκμετάλλευση του κοιτάσματος φυσικού αερίου Τερμοκάρστοβοε (περιφέρεια Γιμάλο-Νένετσκι).

-Εκμετάλλευση του κοιτάσματος φυσικού αερίου και πετρελαίου Χβαλίνσκοε (Κασπία θάλασσα).

-Έτοιμο προς υλοποίηση το πρόγραμμα εκμετάλλευσης του κοιτάσματος συμπυκνωμένου αερίου Γιούζνο-Ταμπέισκοε και παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου Yamal LNG.

«Φυσικά, ο θάνατος του Μαρζερί δεν σημαίνει ότι η συνεργασία με τη Ρωσία θα διακοπεί. Τα πάντα θα εξαρτηθούν από τον νέο επικεφαλής της εταιρίας. Όμως, η απώλεια ενός αποδεδειγμένου συνεργάτη της χώρας μας σε τόσο δύσκολους καιρούς, είναι αναμφίβολα ένα δράμα. Υπενθυμίζω ότι ο Κριστόφ ντε Μαρζερί ήταν ένας από τους λίγους που δεν υποστήριξαν τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και πρότεινε να απεξαρτηθούν οι εξοφλήσεις για τους φυσικούς πόρους από το δολάριο» είχε δηλώσει η Άννα Κόκορεβα αναλύτρια της χρηματιστηριακής εταιρίας Alpari παρουσιάζοντας το κλίμα που επικρατούσε στη ρώσική πλευρά. «Δεν νομίζω ότι ο θάνατος του Μαρζερί θα έχει σημαντικό αντίκτυπο σε αυτά τα κοινά προγράμματα και στην ανάπτυξη της δραστηριότητας της Total στη Ρωσία. Πρώτον, πολλά από αυτά τα προγράμματα υλοποιούνται ήδη και η διακοπή τους στερείται κάθε νοήματος, συν ότι τα προγράμματα αυτά είναι συμφέροντα για την ίδια την Total», ανέφερε σε συνέντευξη του στο ραδιόφωνο ο Αλεξάντρ Φρολόφ, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Ενέργειας.

Σε μια προσπάθεια Γαλλία και Ρωσία να έρθουν πιο κοντά μετά το θάνατο του Μαργκερί,ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ πραγματοποίησε αιφνιδιαστικό ταξίδι αστραπή στη Μόσχα επιστρέφοντας στο Παρίσι από το Καζακστάν. Πηγές από το Μέγαρο των Ηλυσίων ανέφεραν ότι τη συνάντηση των δυο ανδρών ζήτησε η γαλλική πλευρά. «Πιστεύω ότι πρέπει να αποφύγουμε το ενδεχόμενο να ανεγερθούν άλλα τείχη που θα (μας) χωρίσουν. Κάποια στιγμή πρέπει να εμφανιστούμε το ίδιο ικανοί να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και να βρούμε λύσεις» επεσήμανε ο Ολάντ, (σαφέστατα επηρεασμένος από τις παλαιότερες δηλώσεις Μαργκερί ή τυχαία ομοιότης, κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά) ο οποίος έγινε ο πρώτος ηγέτης από χώρα της Δύσης που μετέβη στη Μόσχα μετά την έναρξη της ουκρανικής κρίσης.«Υπάρχουν περίοδοι, όπου πρέπει να εκμεταλλευόμαστε τις ευκαιρίες» επέμεινε ο Ολάντ θέλοντας να δώσει σαφέστατο μήνυμα. Αξιοσημείωτο είναι πως η συνάντηση των δυο ανδρών έγινε στο αεροδρόμιο Βνούκοβο.



To νέο αφεντικό της Total







Μετά το θάνατο του Μαργκερί, καθήκοντα διευθυντή ανέλαβε ο Πατρίκ Πουγιανέ.

Ο Πατρίκ Πουγιανέ φοίτησε στην περίφημη Πολυτεχνική Σχολή και ξεκίνησε την καριέρα του από το υπουργείο Βιομηχανίας της Γαλλίας, το 1989. Μεταξύ άλλων υπήρξε και τεχνικός σύμβουλος του πρωθυπουργού στο διάστημα 1993-95 για θέματα Περιβάλλοντος και Βιομηχανίας.

Εντάχθηκε το 1997 στην εταιρεία Elf, για λογαριασμό της οποίας εργάστηκε στην Αγκόλα και το Κατάρ. Μετά την απορρόφηση της Elf από την Total, συνέχισε την καριέρα του στον τομέα της εκμετάλλευσης-παραγωγής πετρελαιοειδών και το 2011 διορίστηκε αναπληρωτής γενικός διευθυντής Χημικών και Πετροχημικών. Από τον Ιανουάριο του 2012 ήταν γενικός διευθυντής του τμήματος Διύλισης-Χημικών και μετείχε στο εκτελεστικό συμβούλιο του ομίλου.

Εδώ να επισημάνουμε ότι η συνεργασία της γαλλικής Total με τη Ρωσία φαίνεται πως συνεχίζεται,έστω και σε μικρότερο επίπεδο. Οι πληροφορίες που έχουν έρθει από ρωσικα ΜΜΕ αναφέρουν πως προχωρούν οι εγκαταστάσεις για LNG στην χερσόνησο Yamal της Ρωσίας.

Στο συγκεκριμένο επενδυτικό πρότζεκτ, συνολικού ύψους 27 δισ. δολαρίων, ηγείται η ρωσική Novatek, έχοντας ποσοστό 50.1%, η γαλλική Total με 20%, η κινεζική CNPC επίσης με 20%, καθώς και το Silk Road Fund με 9.9%.







Επίσης, πριν από ένα μήνα περίπου ο επικεφαλής του ρωσικού Ταμείου Άμεσων Επενδύσεων (RDIF), Κιρίλ Ντμίτριεφ είχε συνάντηση με επιχειρηματικούς κύκλους στο Παρίσι. Ο κ. Ντμίτριεφ συναντήθηκε και με διευθυντικά στελέχη της Total, με τα οποία, όπως δήλωσε, «συζητήθηκαν σχέδια για την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές - αιολικές και ηλιακές φάρμες- καθώς και ενεργειακά σχέδια σε τρίτες χώρες».


Μπορεί η επικείμενη επίσκεψη Πούτιν στο Παρίσι να ακυρώθηκε, μπορεί οι κυρώσεις από την πλευρά της ΕΕ να παραμένουν προς την Ρωσία και οι σχέσεις ΗΠΑ Ρωσίας να βρίσκονται στο χειρότερο επίπεδο, οι επιχειρηματικές όμως εργασίες φαίνεται πως προχωρούν έστω και με αργά βήματα. Business is business!



------------------------------------------------------------------------------------------------



Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2016.

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας.

geopolitics