Τρίτη, 1 Νοεμβρίου 2016

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗ ΛΥΚΕΙΑΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

1-11-16



Γράφει ο Απόστολος Βρανάς
M.Ed. Καθηγητής/Μεταφραστής Αγγλικής


Καθώς σε προηγούμενα άρθρα μας είχαμε σχολιάσει τις φετεινές μεταρρυθμίσεις στο Γυμνάσιο, θελήσαμε να περάσουμε στο χώρο του Λυκείου και, δη, στην επαγγελματική εκπαίδευση κρίνοντάς τις όποιες αλλαγές από την πλευρά της χρησιμότητάς τους για το μαθητικό σώμα. Χρήσιμο ως εφαλτήριο ήταν το άρθρο του Απ. Λακασά Θα Αλλάξετε Εργασία Πέντε με Έξι Φορές· τη φράση του τίτλου του την είχε χρησιμοποιήσει σε ανάλογη περίπτωση το 1985 καθηγήτρια-‘στρατολογήτρια’ του Κολλεγίου του Γούστερ προς γονείς (ανάμεσά τους και αυτοί του αρθρογράφου) και υποψήφιους φοιτητές με μόνη διαφορά το χαμηλότερο αριθμό: τότε, είχε μιλήσει για ‘τουλάχιστον τρείς φορές’.



Η Εξέλιξη της Αγοράς Εργασίας

Τόσο η τότε φράση όσο και η σημερινή καταδεικνύουν τη ρευστότητα στην αγορά εργασίας σε μία άλλη μορφή από αυτήν που συνήθως συζητούμε: έτσι, αντί να εξετάζουμε την κρίση, τις απολύσεις και τα ‘λουκέτα’ από καθαρά μικροοικονομική θεώρηση, εδώ βλέπουμε τη ρευστότητα της αγοράς και την ευελιξία του εργαζομένου ως συνέπεια της εξέλιξης του εργασιακού χώρου και της διείσδυσης της τεχνολογίας σε κάθε τομέα του.

Ας αναλογιστούμε χαριτολογικά ότι δίπλα στον κάποτε Πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά στεκόταν ένας βουλευτής Ροδόπης ονόματι Γ. Πεταλωτής· οι ετυμολογικά ‘πρόγονοί’ τους, συνάδελφοι, θα δυσκολευόταν πολύ να αποκατασταθούν επαγγελματικά σήμερα καθώς τα μηχανοκίνητα μέσα έχουν εκτοπίσει τα υποζύγια ζώα από τις περισσότερες δραστηριότητες και, άρα, ο χώρος δραστηριότητάς τους έχει περιοριστεί δραστικά. Αντίστοιχα, νέα επαγγέλματα έχουν δημιουργηθεί, όπως αυτό του/ης ‘εκπαιδευτικού ειδικού επί των μαθησιακών δυσκολιών’· πάλι σε μία χαριτολογική προσέγγιση, η διεθνής πλέον λέξη ‘computer’ αρχικά σήμαινε απλώς ένα άτομο (συνήθως άνδρα) με δεξιότητα στην τέλεση γρήγορων και ορθών μαθηματικών πράξεων, χρήσιμο στους πρώτους επιστήμονες αλλά και στους λογιστές· το επάγγελμα έσβησε αντικαθιστάμενο από τις πρώτες αριθμομηχανές και έδωσε την ονομασία του στην ‘πολυτάλαντη’ συσκευή της σημερινής έννοιας.

Ως συμπεράσμα, τόσο τα νέα παιδια και οι οικογένειές τους όταν σκέφτονται για την επαγγελματική τους αποκατάσταση όσο και το Υπουργείο Παιδείας όταν σχεδιάζει τις όποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνυπολογίζουν την ανάγκη απόκτησης μετρήσιμων σύγχρονων δεξιοτήτων και τις τάσεις εξέλιξεις της αγοράς εργασίας.



Οι Μεταρρυθμίσεις στα ΕΠΑ.Λ.

Το νέο ΕΠΑ.Λ. θα είναι πλέον τριετές, με την Α’ Λυκείου με ακαδημαϊκό πρόγραμμα μικτό (γενικής παιδείας και ειδικοτήτων) να χρησιμεύει ως μεταβατική βαθμίδα διερευνητικού χαρακτήρα για τα παιδιά. Κρίνεται ως ένα χρήσιμο μέτρο καθώς τα παιδιά των ΕΠΑ.Λ. καλούνται να αποφασίσουν για τον κλάδο σπουδών και (πρώτης) εργασίας τους, οπότε οποιαδήποτε χρονιά διερευνητικού χαρακτήρα, εάν σχεδιαστεί σωστά, είναι επωφελής.

Επίσης πολύ ουσιαστική είναι η θεσμοθέτηση ενός προαιρετικού τετάρτου έτους, τιτλοφορούμενου ‘Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας’, το οποίο φιλοδοξεί να προσφέρει στους αποφοίτους μία πρώτη επιτηρούμενη επαφή με την αγορά εργασίας με πλήρη εργασιακά δικαιώματα (ένσημα, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, κ.α.) και αμοιβή στο 75% του κατώτατου μισθού και, παράλληλα, συμπληρωματική εργαστηριακή εκπαίδευση στο σχολείο. Δεν προσδιορίζεται, βέβαια, εάν το ΕΠΑ.Λ. θα διευκολύνει την αναζήτηση της εργασίας, αλλά η έννοια της επιτήρησης κάνει τη μαθητεία αυτή ανεκτίμητη.

Καταργούνται οι Σ.Ε.Κ. (αφού αποφοιτήσουν οι τρέχοντες μαθητές τους) και απορροφούνται ως δομές από τα αντίστοιχα ΕΠΑ.Λ.. Παρότι ως μέτρο δεν ακούγεται εντυπωσιακό, είναι θετικό διότι ‘συγχωνεύει’ δύο παράλληλες και κατά πολύ όμοιες μορφές λυκειακής εκπαίδευσης προς όφελος της ισχυρότερης (οι Σ.Ε.Κ. δεν ‘έπεισαν’ τους γονείς και μαθητές) και απλοποιεί το οργανόγραμμα.

Βασικό είναι επίσης ότι διευρύνεται η δυνατότητα αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. να εισέλθουν σε Τ.Ε.Ι. και επανέρχεται η δυνατότητα να εισέλθουν σε Α.Ε.Ι. (είχε κοπεί με το Ν. 4186/13). Δεν είναι εύκολα αξιολογήσιμο το πόσο επωφελές είναι αυτό το μέτρο. Σίγουρα είναι θετικό με την έννοια ότι δεν αποθαρρύνει τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων από το να στοχεύσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.



Συμπέρασμα

Ως τελική κρίση πρέπει να λεχθεί πως οτιδήποτε ενδυναμώνει η αναβαθμίζει τις σπουδές στα ΕΠΑ.Λ. είναι εξ ορισμοὺ θετικό διότι το ΕΠΑ.Λ. είχε θεωρηθεί καταφύγιο των αδύναμων μαθητών (κυρίως λόγω μαθημάτων όπως τα Αρχαία του Γενικού Λυκείου), ενώ αντίστοιχα μεταξύ μαθητών, και εδώ το άρθρο μας διαφωνεί με την κρίση του Απ. Λακασά, τα ΕΠΑ.Λ. έχουν αποκτήσει τη φήμη της πιο ‘λάιτ’ μορφής Λυκείου· είτε όντως είναι ευκολότερα είτε αυτό είναι μία διαστρέβλωση της μαθητικής κοινότητας, τα ΕΠΑ.Λ. χρειάζονται την οποιαδήποτε δυνατη αναβάθμιση καθώς παράγουν τεχνίτες και πρακτικούς επαγγελματίες.

Επίσης, κάτι το οποίο επίσης πρέπει να ενισχυθεί είναι η δυνατότητα απόκτησης δεύτερης ειδικότητας από αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. ή πρώτης από αποφοίτους Γ.Λ., καθώς τα νούμερα δείχνουν ότι είναι μία δημοφιλής εναλλακτική.



Καί, για να είμαστε απόλυτα σωστοί, το κυριότερο που πρέπει να κάνει το δίκτυο των ΕΠΑ.Λ., ειδικά στις τεχνολογικές του ειδικότητες, είναι να εμφυσήσει στο μαθητικό του σώμα την ανάγκη για συνεχή αναβάθμιση των γνώσεών τους και για επαγγελματική τους ενημέρωση.

-------------------------------------------------------------------------------------------------


Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2016.

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας.

geopolitics