Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2016

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΟ ΦΙΛΗ, ΤΙ;



15/11/16



Γράφει ο Απόστολος Βρανάς
M.Ed. Καθηγητής/Μεταφραστής Αγγλικής



Άλλος ένας ανασχηματισμός, άλλη μία καρατόμηση Υπουργού Παιδείας ...

Βεβαίως, τι άλλο μπορούσε να περιμένει αυτή η χώρα; Από το 1974 μέχρι σήμερα, το ‘Υπουργείο Παιδείας’ έχει αλλάξει 27 υπουργούς (ὁ κος Γαβρόγλου βρίσκεται στὴν 28η χρονολογικά θέση ...) καὶ 6 ονομασίες (τις 5 από τις οποίες στα χρόνια της κρίσης ...)· ένας γρήγορος υπολογισμός μας δίνει 32 μήνες σε κάθε υπουργό και 145 μήνες σε κάθε ονομασία και, μάλιστα, με τάσεις μείωσης αυτών των χρονικών μέσων όρων. Όπως ίσως και οι περισσότεροι αναγνώστες μου, φαντάζομαι πως, αν τη μισή ενέργεια και σκέψη που αναλώνουν στην τοποθέτηση άχρηστων – επί το πλείστον – ατόμων σ’αυτό το νευραλγικό υπουργείο και στη συνεχή μετονομασία του, την διοχέτευαν πρὸς τὰ προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης, τα πράγματα θα ήταν σίγουρα σε καλύτερη θέση!


Και τώρα; Μετά το Φίλη και τη ‘Σία’, τι; Παραβλέπω τις αναφορές στο καβάφειο ερώτημα ‘Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους;’ ή στη στυλιστική/κομμωτική επιλογή της αναπληρώτριας υπουργού που της χάρισε το παρατσούκλι ‘Προβατίνα’, στοιχεία που είδαμε να γεμίζουν τις σελίδες των εφημερίδων και των ιστολογίων των ημερών από αρθρογράφους/αναγνώστες που ένιωσαν ανακούφιση.

Η Ελληνική Εκπαίδευση βρίσκεται σε ένα οριακό σημείο καθώς είναι κατά πολύ αποπροσανατολισμένη, έχει χάσει την όποια ορμή της και, από την άλλη, καλείται να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις ενός κόσμου ο οποίος αλλάζει και επιταχύνει όλο και περισσότερο.

Βασικό, λοιπόν, ερώτημα είναι το τι μέλλει γενέσθαι. Μαθαίνουμε ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου ετοιμάζει ... νέα μεταρρύθμιση. Θα αναρωτηθούμε όλοι μαζί: μα ... προλάβαμε να δούμε τίποτα από την προηγούμενη; Από την προ-προηγούμενη; Είναι θέση αυτού του άρθρου ότι δεν είναι σοβαρό δείγμα να ανακοινώνεται ‘εκπαιδευτική μεταρρύθμιση’ κατευθείαν μετά την αλλαγή της ηγεσίας του Υπουργείου!

Θέλετε να την υπερασπιστώ χωρίς καν να έχω εντρυφήσει εις βάθος; Έχει ένα ξεκάθαρα θετικό στοιχείο, το ότι ο κος Γαβρόγλου είναι εκπαιδευτικός σε αντίθεση με τον πανάσχετο και ανεκπαίδευτο προκάτοχό του, και ένα παρηγορητικό στοιχείο ότι τα πρώτα που αναφέρθηκαν σχετικά με το ‘νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση’ θα υλοποιηθούν την ακαδημαϊκή χρονιά 2020-2021· δηλαδή, σε πέντε χρόνια από τώρα, χρονικό διάστημα κατά το οποίο προλαβαίνουμε να έχουμε αλλάξει δύο ή τρεις υπουργούς ... Με άλλα λόγια, εξαγγέλλεται μεταρρύθμιση με τη σχεδόν βεβαιότητα ότι μέχρι τότε θα έχουν εξαγγελθεί δυο τρεις ακόμα αλλά καμία τους δε θα έχει υλοποιηθεί!

Προφανώς, μας λείπει η πρακτικότητα του να δούμε μικρά-μικρά θέματα που αφορούν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα. Πόσο αντικειμενική είναι η βαθμολόγηση των μαθητών/φοιτητών μας; Πόσο σωστά καταρτισμένοι είναι οι δάσκαλοι/καθηγητές; Πόσο ανταποκρίνονται τα συγγράμματα του Υπουργείου στις εκπαιδευτικές ανάγκες της μαθητικής/φοιτητικής κοινότητας; Με ποιους τρόπους αξιολογούμε επιστημονικά όλα τα ανωτέρω; Πόση ταύτιση έχουν οι αποκτούμενες γνώσεις κατά τη δωδεκαετή (εννεαετή υποχρεωτικά) σχολική μας πορεία με την επακόλουθη ζωή μας; Υποψιάζομαι ότι όλα αυτά σπανίως ανακινούνται στις συζητήσεις στο Υπουργείο μας διότι έχει εδραιωθεί η πεποίθηση ότι ‘πολιτική υποχρέωση’ του κάθε υπουργού Παιδείας είναι απλώς να εξαγγείλει μία νέα μεταρρύθμιση.


Κάνει λάθος ο νέος υπουργός που πάει να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Δεν είναι εύκολο να κρίνουμε αν δε δούμε όλες τις λεπτομέρειες, ωστόσο ένας βασικός αντίλογος είναι ότι το όποιο σύστημα μετάβασης από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση παραλαμβάνει εκπαιδευτικά διαμορφωμένα παιδιά τα οποία φέρουν μαζί τους και όλες τις θετικές πλευρές αλλά και τις αδυναμίες που απέκτησαν από τα 12 χρόνια σχολείου (και μία αντικειμενική έρευνα θα κατεδείκνυε ότι στις τριτοβάθμιες Σχολές μπαίνουν και παιδιά με φοβερές ελλείψεις). Άρα, το σημαντικό θα ήταν μία μεταρρύθμιση που θα αναβάθμιζε τη λειτουργία των δημοτικών και των γυμνασίων και λυκείων ώστε τα παιδιά να φτάνουν στη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καλύτερα εκπαιδευμένα και με ισχυρότερο γνωστικό υπόβαθρο.

Και τα Θρησκευτικά; Και τα Αρχαία στο Γυμνάσιο; Τα κεφάλαια που θα αφαιρούνταν από τη διδασκαλία της Ιστορίας; Αν δούμε από μη εκπαιδευτική εκπαιδευτική σκοπιά τις όποιες αλλαγές έγιναν σε αυτά τα τρία θέματα μάλλον θα καταλήξουμε σε θεωρίες συνωμοσίας (ή που μοιάζουν με τέτοιες). Βασικά, στο θέμα των Θρησκευτικών μέτρησε η εμπάθεια του πρώην υπουργού, όπως στο θέμα της Ιστορίας υπερίσχυσε αντίστοιχα ο άμετρος ‘διεθνισμός’ της πρώην αναπληρώτριας υπουργού· άνθρωποι με ακραίες ιδεοληψίες επιχείρησαν να τις εισάγουν χωρίς προηγούμενη προετοιμασία στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική.



Το κατά πόσον κάποια πράγματα θα αλλάξουν πραγματικά (και, σίγουρα, αλλαγές χρειάζονται!) θα το δείξει ο χρόνος ...



--------------------------------------------------------------------------------------

Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2016.

Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας.

geopolitics