18/4/17

Η πολιτική ηγεσία σε… Συμπληγάδες






του Δημήτρη Γκίκα*

Θέμα συζήτησης και ειρωνικών σχολίων αποτέλεσαν, για άλλη μία φορά, οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρα. Ο λόγος; Μπέρδεψε τον Οδυσσέα με τις… Συμπληγάδες Πέτρες. Άγνοια; Εκούσια και μελετημένη «γκάφα» για να στρέψουμε την προσοχή του λαού σε ζητήματα λιγότερο σοβαρά; Αδιάφορο. Η «γκάφα» έγινε… viral, κατά την τεχνολογική ορολογία.


Πόση σημασία, όμως, έχει μια τέτοια γκάφα; Γιατί, δηλαδή πρέπει ένας πολιτικός, πολύ περισσότερο κάποιος που κατέχει το ύψιστο πολιτικό αξίωμα, να γνωρίζει τα πάντα από Ιστορία, Μυθολογία, Γεωγραφία κ.ο.κ.; Είναι τόσο σημαντικές αυτές οι εγκυκλοπαιδικές γνώσεις; Δηλώνουν κάτι; Αποδεικνύουν κάτι; Πρωθυπουργός είναι, δεν είναι παίχτης σε παιχνίδι γνώσεων!

Στην πραγματικότητα, αυτές οι «γκάφες» δηλώνουν και αποδεικνύουν πολλά, γι’ αυτό και έχουν ιδιαίτερη αξία. Ο λαός περιμένει από τον ανώτατο πολιτικό ηγέτη να διαθέτει, κατ’ αρχήν, σοβαρότητα. Τέτοια τραγικά λάθη, αποδεικνύουν την έλλειψή της. Η άγνοια βασικών γνώσεων κατώτερου «σχολικού» επιπέδου δείχνει άνθρωπο αδιάφορο, ανοργάνωτο, ανίκανο να αντιληφθεί τη σοβαρότητα της θέσης του. Συμβούλους δεν έχει;
Ας στέλνει σ’ αυτούς τις δηλώσεις του ή τα όποια κείμενά του πριν τα εκφωνήσει ή τα δημοσιεύσει.

Για τις ανύπαρκτες ιστορικές γνώσεις του Πρωθυπουργού μας έχουν γράψει πολλοί. Υπάρχει μια ρήση που λέει ότι ο πολιτικός που δεν γνωρίζει την ιστορία, είναι καταδικασμένος να την επαναλαμβάνει. Την προσυπογράφω. Υποστηρίζω, μάλιστα ότι αυτή η άγνοια της Ιστορίας, που συνοδεύεται από την απόλυτη αδιαφορία για τη σημασία της 
ως μαθήματος και ως φορέα Παιδείας, είναι που έχει καταστήσει τους περισσότερους πολιτικούς ηγέτες της χώρας μας τόσο ανίκανους να συνάγουν, με τη βοήθεια της Ιστορικής γνώσης, στοιχειώδη συμπεράσματα και πορίσματα της σύγχρονης εποχής. 

Επιπλέον, η πολιτική ηγεσία λειτουργεί πάντα ως βασικός παράγοντας διαπαιδαγώγησης του λαού μιας χώρας. Τι παράδειγμα για τους νέους αποτελεί ένας πολιτικός ηγέτης που δεν παίρνει στα σοβαρά την Ιστορία του λαού, επί του οποίου προΐσταται, που δεν γνωρίζει τη Γεωγραφία της χώρας του, που δεν κατέχει βασικές γνώσεις που κατέχει κι ένα παιδί δημοτικού; Απαξιώνει την αξία της μάθησης. Καθυβρίζει την αξία της γνώσης. Προωθεί την ανικανότητα, την τεμπελιά, την αδιαφορία ως τα κυρίαρχα στοιχεία μιας «επιτυχημένης» πολιτικής κοινωνίας. «Γιατί να διαβάζω», αναρωτιόταν με περισσή ειρωνεία ένας συμμαθητής του δεκάχρονου γιου μου, «για το σχολείο; Αφού ο Τσίπρας δεν ξέρει τίποτε, κι έγινε Πρωθυπουργός!». Δεν έχει σημασία αν το εννοεί αυτό. Σημασία έχει ότι αυτή η «ιδεολογία» αναπαράγεται, ως στοιχείο της πολιτικής και κοινωνικής μας κουλτούρας, ως συνοδευτικό μιας κοινωνικής σήψης και, το χειρότερο για μένα που είμαι εκπαιδευτικός, ως «επιχείρημα» υπέρ της απαξίας της Εκπαίδευσης.

Μέσα σ’ όλα τα υπόλοιπα, τα οποία χαρακτηρίζουν την πολιτική ηγεσία αυτού του τόπου, μετρήστε και την απαιδευσιά, την αμορφωσιά, τον κακώς εννοούμενο επαρχιωτισμό, τις ιδεολογικές αγκυλώσεις – που αποδεδειγμένα διαθέτει – και την ανικανότητα ως προς την άσκηση της εξουσίας. Η πολιτική ηγεσία σε… Συπληγάδες, ο λαός μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης, η Παιδεία στα Τάρταρα…



*Ο Δημήτρης Γκίκας είναι Φιλόλογος, Διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας και Φιλοσοφίας της Τέχνης, Καθηγητής και Υπεύθυνος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Δράσεων στο ΙΙΕΚ American Education του Εκπαιδευτικού Ομίλου New York College.

==========================================

 Ιδιοκτησία πνευματικών δικαιωμάτων του Geopolitics & Daily News - © 2017.

 Το περιεχόμενο του site αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του Geopolitics & Daily News. Οποιαδήποτε πληροφορία (κείμενο, εικόνες, γραφικά) περιέχεται στο site μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική, μη εμπορική χρήση. Είναι παράνομη η αντιγραφή, αναπαραγωγή, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, μέρους ή του συνόλου των περιεχομένων του site χωρίς προηγούμενη έγγραφη συγκατάθεση ή αναφορά της σελίδας